A céges nyelvoktatás nem várt előnyei

A vállalati nyelvoktatás előnyei - GLOBUS Vállalati Nyelvoktatás

Egy régi mondás szerint az üzleti siker a kapcsolatokon múlik. Ma ezt némileg árnyalva inkább úgy fogalmazhatunk, hogy az üzleti siker titka a megfelelő kommunikációban rejlik. Természetesen itt nem egy marketingszempontú, klasszikus kommunikációs tervre kell gondolni, hanem általánosságban véve arra a nyelvre, amin és ahogyan a cégek az ügyfeleikkel, partnereikkel és alkalmazottaikkal beszélnek, ez ugyanis komoly hatással van a vállalat üzleti életére.

Nemzetközi kutatásokban is bizonyításra került már (Tsedal Neeley, Robert Kaplan), hogy az erős nyelvi stratégia megléte az egyik legfontosabb elem a globális üzleti életben, hiszen a kitűzött célok eléréséhez gyakran túl kell lépnünk a komfortzónánkon, és a világ minden tájáról érkező emberrel meg kell tudni találni a közös hangot.

Minden vezetőnek tisztában kell lennie azzal a meghatározó jelentőséggel, amit az anyanyelv játszik az emberek életében. Nemcsak a munkavállalók, de az ügyfelek számára is komoly hozzáadott értéket jelent, ha képesek vagyunk az anyanyelvükön megszólítani őket.

Az ügyfél szemszögéből


Azok az emberek, akik igénybe veszik szolgáltatásaidat, vagy szeretnék megvásárolni a termékeidet, gyakran teljesen más nézőpontból közelítenek, mint ahogy azt előzetesen elvárnád. Az ügyfélbarát kiszolgálás hosszú távon mindig kifizetődik, ez a fogalom pedig ott kezdődik, ha a saját nyelvén tudod megszólítani a vevőidet. Ez a bizalomépítés egyik alapköve, ami mind az új, mind a visszatérő vásárlók hűségének szempontjából kiemelt fontosságú. A Harvard egyetem is végzett egy érdekes, 2400+ fős kutatást a témában: az eredményeik szerint a résztvevők 40%-a még sosem vásárolt vagy vett szolgáltatást igénybe más nyelven, mint az anyanyelvén.

A vállalati nyelvoktatás előnyei - GLOBUS Vállalati Nyelvoktatás

A munkatársak szemszögéből


Az emberi psziché működésének egyik különlegessége, hogy a nyelv erőteljesen irányítja, befolyásolja az észlelésünket, ebből következően pedig a hozzáállásunkat, viselkedésünket is. Több vizsgálatban bizonyították, hogy mennyire más érzések és attitűd tud kialakulni a munkaválllalókban ugyanahhoz a feladathoz kapcsolódóan, ha különböző módon fogalmaz a munkáltató a delegáláskor. Ha ráadásul az a nyelv, amin a feladat részleteit adják át, vagy amin a kérdést a munkavállalónak szegezik egy megbeszélésen, nem is az anyanyelve, az további félreértésekhez és kellemetlen kommunikációs helyzetekhez, sértődéshez, alulmotiváltsághoz vezethet.

Egy másik szempont szerint, ha a munkavállalóknak lehetőséget biztosít a cég a nyelvtanulásra, azzal nemcsak a lojalitását növeli a munkahely felé, de akár további karrierutakat nyithat meg a számára a vállalaton belül, illetve számos soft skill fejlesztéséhez is hozzásegíti.

Jobb döntéshozatal


A chicago-i egyetem vizsgálatai szerint az emberek hatékonyabbnak bizonyultak, és logikusabban is gondolkodtak azokban a döntési helyzetekben, amelyekben a második vagy harmadik nyelvüket használták a feladat során. Azt gyanítják a kutatók, hogy ennek egyfajta pszichológiai távolságtartás lehet a magyarázata: amikor nem az anyanyelvünket használjuk, a gondolkodásunk ugyanis inkább szisztematikussá, semmint automatikussá válik.

Fejlettebb észlelés


A legújabb kutatások azt mutatják, hogy a kétnyelvű gyermekek jobban képesek beleélni magukat egy másik ember szemszögébe, mint azok, akik csak egy nyelvet beszélnek. Ezen vizsgálat eredményeit az üzleti életben is kamatoztathatjuk, hiszen az empátia és a “másik fejével való gondolkodás” képessége segít jobb és hatékonyabb tárgyaló partnerré válni a kollégáknak.


Erősebb kapcsolatok

A nyelvtudás közelebb hozza a beszélőket a különböző kultúrák képviselőihez is. Azoknál a vállalatoknál, akik több országban is jelen vannak, a többnyelvűség segít áthidalni a kultúrák közötti réseket, és szorosabbra fűzni a személyes kapcsolatokat is, amelyek az üzleti együttműködés sikerének alapjait szolgáltatják.

A vállalati nyelvoktatás előnyei - GLOBUS Vállalati Nyelvoktatás

A multitasking mesterei


A pennsylvaniai egyetem vizsgálatai szerint az egynél több nyelvet beszélő emberek jobban teljesítenek a multitasking-feladatokban. Valószínűsíthető, hogy ez azért van így, mert a nyelvek közötti ide-oda váltás egyfajta mentális labdazsonglőrré változtatja a beszélőket, akik így képessé válnak egyszerre több mindenre figyelni. Ez kifejezetten jól jön az üzleti életben is, ahol naponta számos kisebb-nagyobb projektet kell párhuzamosan futtatni.

Az “új normális”


A pandémia jelentősen felgyorsította azt a már korábban is megfigyelhető trendet, hogy a projekteken különböző nemzetiségű kollégák dolgoznak együtt, a közös munka pedig egyre inkább az online térbe tolódik át. A digitális térben való kommunikáció még anyanyelvi kollégák között is okozhat nehézséget, hogy a motiváció fenntartásáról, vagy a “zoom-fáradtságról” már ne is beszéljünk. Ahhoz, hogy az interkulturális csapatok hatékonysága a megfelelő legyen, célzott nyelvi képzésre, fejlesztésre és szintentartásra van szükség céges szinten. Ezen kívül további előnyt jelent, ha ‘házon belül’ is megvan a megfelelő szintű nyelvtudás, hiszen a cég sokat spórolhat a fordításokon mind időben, mind pedig az anyagiakat tekintve.

Egy friss nemzetközi kutatásban, amely Nagy-Britanniát és Németországot érintette, a válaszadók 72%-a vélte úgy, hogy a nyelvtudás jelentősen növeli a sales-lehetőségeket az üzleti életben. Teremtsd meg a lehető legjobb üzleti lehetőségeket a vállalkozásod számára, fektess te is kollégáid szaktudásába!

Vállalati nyelvoktatás


Ezek is érdekelhetik