A nyelvi képzés nem csak HR-es kérdés, hanem üzleti stratégiai döntés

Egyre több cég tapasztalja meg, hogy a nyelvi fejlesztés nem csupán oktatási tevékenység, hanem a szervezet működésére is kiható stratégiai tényező.

Mikor és hogyan születnek döntések a nyelvoktatásról? HR-esként hogyan lehet a vezetőség elköteleződését elérni?

Döntés vagy adminisztráció?

Sok szervezetben a nyelvi képzés inkább adminisztratív feladatként jelenik meg: meghirdetni a tanfolyamokat, szervezni a csoportokat, követni a jelenlétet. Ezek valóban HR-feladatok – de a döntésnek, hogy egyáltalán legyen-e nyelvi képzés, és ha igen, milyen formában, stratégiai szinten kellene megszületnie.A nyelvi fejlesztés nemcsak az egyes munkavállalók kompetenciáját növeli, hanem közvetlenül hat a vállalat nemzetközi működésére, üzleti kapcsolataira, reputációjára. Ez már túlmutat a HR hatáskörén. Ha a szervezet felső vezetése is szerepet vállal benne, az növeli a súlyát és ezzel az eredményességét is.

A költségsor csapdája

A nyelvi képzéseket sokszor úgy kezelik, mint egy könnyen mozgatható sort a költségvetésben. Egyik negyedévben van rá keret, a másikban nincs. Ilyen esetekben a döntés nem stratégiai, hanem taktikai – ami rövid távon lehet, hogy működik, hosszú távon viszont szinte mindig eredményvesztéssel jár.

Egy-egy szakmai tréninghez képest a nyelvi képzés általában kis költségvetési tétel. Mégis hamarabb esik áldozatul egy büdzsévágásnak. Ennek az az oka, hogy a megtérülése kevésbé látványos, és a hatása időben eltolódik. Azonban pont ez mutatja meg, miért lenne szükség felsővezetői szintű szemléletre: a nyelvfejlesztés nem gyors megtérülésű eszköz, hanem értékálló befektetés.

A vezetői elköteleződés hatása

A felsővezetői elköteleződés nemcsak a jóváhagyást jelenti. Ha egy cégvezető aktívan támogatja a nyelvi fejlesztést, az példaként működik a szervezetben. A tanulás kultúrája mindig fentről indul: ahol a vezető részt vesz, támogat, megkérdezi az eredményeket, ott a munkatársak is komolyabban veszik a részvételt.

Ezzel szemben, ahol a vezető sem beszéli a célnyelvet, gyakran akadályként jelenik meg a fejlesztésben – például mert nem szívesen vesz részt a folyamatban, vagy számára presztízsveszteség lehet a nyelvtanulás szükségének beismerése. Az ilyen helyzetekben a nyelvi képzés izolálódik, és nem válik a szervezeti kultúra részévé.

A HR szerepe: hidat építeni, nem dönteni egyedül

Jól működő partneri kapcsolatainkban azt látjuk, hogy a HR-nek nem feltétlenül kell egyedül döntenie a nyelvi képzés sorsáról. A szerepe inkább az, hogy összekösse az igényeket a lehetőségekkel, és stratégiai szinten tárgyaljon a vezetőséggel a képzések céljáról, struktúrájáról, elvárt eredményeiről.

Ebben segíthet például:

  • ha a HR összegyűjti, milyen munkakörökhöz kapcsolódik nyelvtudás
  • ha kimutatja, hány munkavállaló fejlődése van teljesítményértékeléshez, fejlesztési tervhez kötve
  • ha számszerűsíti, mennyibe kerül egy nyelvi tréning, és az milyen üzleti célokat támogat

Ezek az adatok segítenek áthelyezni a beszélgetést az adminisztratív szintről a stratégiaira.

A döntés helye: stratégiai fórum

A tapasztalatok azt mutatják, hogy azokban a szervezetekben működik jól a nyelvi képzés, ahol a döntések nem egyedül a HR szintjén születnek meg. Egy tudatos vezetői fórum, ahol a fejlesztések értelmét, irányát és szerepét rendszeresen áttekintik, nemcsak a képzések fenntarthatóságát növeli, hanem a mérhetőségét is erősíti.

Fontos kérdések, amiket érdemes itt megválaszolni:

  • Miért van nyelvi képzés? (jutalom, munkaköri elvárás, kompetenciafejlesztés?)
  • Kik vesznek részt benne, és mi alapján?
  • Milyen célt kell elérni – és mikorra?
  • Mi történik, ha a képzés megszakad vagy eredménytelen?

Ha ezekre a kérdésekre a válasz nem „mert mindig is volt”, hanem üzletileg indokolható és számonkérhető, akkor a nyelvi képzés valóban stratégiai döntéssé válik.

A nyelvtudás nem cél, hanem eszköz

Végső soron a nyelvi képzés nem önmagáért van. Nem a nyelvtudás megszerzése a cél, hanem az, hogy a munkavállaló jobban tudja végezni a munkáját. Hogy a cég versenyképesebb legyen, a partnerekkel gördülékenyebben haladjon az együttműködés, a belső áthelyezések zökkenőmentesebben menjenek.Ezt a gondolkodást nem lehet kizárólag HR-es szinten kezelni. A nyelvi fejlesztésnek helye van az üzleti tervezésben, a vezetői fókuszban és a hosszú távú szervezeti vízióban is. Ott van valódi értéke – és ott térül meg igazán.

Vállalati nyelvoktatás


Ezek is érdekelhetik