„A nyelvi képzés nem csak tudást ad,
hanem lehetőséget is”

Interjú Polónyi Gyöngyi Barbarával, aki szervezője és résztvevője is az EOS Magyarországnál zajló nyelvi képzéseknek

Az EOS Magyarország az egyik vezető követeléskezelő és pénzügyi szolgáltató vállalat hazánkban, amely a nemzetközi EOS csoport tagjaként immár több, mint húsz országban van jelen. A cég számára kiemelten fontos, hogy munkatársai magabiztosan vegyenek részt a nemzetközi együttműködésekben, ezért a nyelvtanulás támogatása náluk stratégiai eszköz.

Interjúnkban a vállalati nyelvoktatás bevezetésének tapasztalatairól és a képzések kézzelfogható hatásairól beszélgettünk Polónyi Gyöngyi Barbarával, az EOS HR generalistájával, aki személyesen is aktív résztvevője a nyelvi programnak.

Hogyan kezdődött szakmai kapcsolatuk a Globus Vállalati Nyelvoktatással? Milyen tapasztalataik voltak korábban a nyelvi képzésekkel?

Amikor 2019 közepén megkaptam a nyelvórák szervezésének felelősségét, hamar kiderült, hogy az addigi rendszer nem működött jól. Korábban egyszerre három nyelviskolával is kapcsolatban álltunk: az egyik a jogászaink számára kínált szaknyelvi képzést, a másik az akkori ügyvezetőnk számára nyújtott magánórákat, a harmadik pedig, ami a legtöbb kollégát érintette, csoportos képzéseket biztosított. Itt pedig nagyon súlyos adminisztrációs problémák jelentkeztek.

Egészen alapvető dolgok sem működtek: például, ha riportot kértünk arról, hogy egy-egy kollégának hány órája van még hátra a megrendelt programból, akkor arra heteket kellett várni, és akkor is pontatlan adatokat kaptunk. A számlázás során is nehézséget okozott az, hogy a ténylegesen megtartott órák számát ellenőrizzük, mert a nyilvántartás nem volt megbízható. Az adminisztrációt magának a nyelviskolának a tulajdonosa végezte, Excel-táblákban, ami egy ekkora létszám mellett már nem volt fenntartható.

Ezért kértem engedélyt arra, hogy indíthassak egy új tendert. Nagyjából hat nyelviskolát kerestem meg, és egy saját készítésű, elég szigorú szempontrendszer alapján értékeltem őket. A fő szempont az adminisztráció minősége volt: hogy mennyire átlátható, ellenőrizhető a rendszerük, hogyan működik a riportálás, számlázás, szerződéskötés – és persze az ár-érték arány is számított.

A Globus volt az egyetlen, aki nemcsak elmondta, hanem meg is mutatta, hogyan működik mindez náluk a gyakorlatban: kaptam egy demót a felületükről, amiben azonnal látszott, hogy minden szükséges kimutatás gyorsan és pontosan elérhető.

Leginkább tehát annak köszönhetően esett a választás a Globus-ra, hogy náluk az adminisztráció valóban megbízható, átlátható és jól szervezett – ez pedig számunkra kulcsfontosságú volt.

Hogyan épül fel a szervezet, milyen nyelvek ismeretére van szükségük munkavállalóknak? 

Az EOS több mint húsz országban van jelen, és bár az anyavállalatunk Németországban található, a vállalati szinten használt hivatalos nyelv az angol. Ezért egyértelmű döntés volt, hogy csak ezt az egy nyelvet vegyük fel a képzési palettánkra.

Korábban volt jogi szaknyelvi képzés is, főként a compliance, jogi területen és vezetői pozíciókbandolgozók számára, de azok a kollégák az adott programot már végigjárták, és azóta nincs ilyen jellegű igény kurzusra nagyobb létszámú igény. Az angol viszont mindennapi munkanyelvként folyamatosan jelen van, így most már kizárólag erre koncentrálunk.

A képzések B1-től egészen C1 szintig érhetők el, és mind az általános, mind az üzleti angol szerepel a kínálatban. Vannak csoportos és egyéni órák is, sőt, néhány kolléga anyanyelvi tanárral tanul – mindig az igényekhez és a szintekhez igazítva.

Miben hozott újdonságot a Globus? Hogy zajlik a HR-rel az együttműködés a tanfolyamok előkészítésekor és a tanfolyamok közben?

Az együttműködés Kürti Krisztivel, a Globus részéről kijelölt szakmai kapcsolattartónkkal kimondottan gördülékeny és támogató. Őszintén szólva, igazi felüdülés volt vele elkezdeni dolgozni – különösen az előző tapasztalataink fényében. Már az első perctől kezdve érezhető volt, hogy bármilyen kérdés vagy egyedi igény esetén azonnal reagál, és közösen mindig gyorsan megtaláljuk a legjobb megoldást.

Ez a rugalmasság és figyelem azóta is folyamatos. Ha például egy kolléga kilép, vagy új munkatárs érkezik, esetleg csoportlétszám-változás történik, a Globus gyorsan és hatékonyan reagál. 

Ami pedig még külön kiemelnék: bármilyen komplex riportot kérek, szinte azonnal szállítják. Napokon belül kézhez kapom az adatokat – pontosan, strukturáltan, és mindig használható formában. Tekintve, hogy jelenleg a vállalat körülbelül negyede tanul angolt a Globus-nál, ez a szintű adminisztratív támogatás óriási segítséget jelent a belső szervezésben. Már több év tapasztalata alapján is bátran mondhatom, hogy szinte hibátlanul működnek.

Milyen típusú nyelvi képzéseken vesznek részt a munkavállalók?

A nyelvórák nálunk alapvetően vegyes formában zajlanak. A vezetői szinteken – osztályvezetők, igazgatók esetében – egyéni képzéseket biztosítunk, míg a többi kolléga számára kisebb, három-öt fős csoportokban történik az oktatás. Bár hivatalosan hat fős csoportok is megengedettek lennének, a gyakorlatban ilyen nagy létszámú csoport sosem alakult ki. Mindig törekszünk a kiscsoportos, személyre szabott tanulási környezet megteremtésére.

Tartalmi szempontból a kollégák vagy általános, vagy üzleti angol képzéseken vesznek részt, de hibrid programra is van lehetőség. Ez azt jelenti, hogy a képzés egyik része általános nyelvi elemekre épül, míg a másik fele kifejezetten üzleti tartalommal foglalkozik. Ez különösen hasznos azoknak, akik mindkét területen aktívan használják a nyelvet.

Az utóbbi időszakban felmerült egy speciális igény is: tavaly ősszel az IT-s kollégáink számára szerettünk volna egy rövidebb, intenzív programot szervezni, amely kifejezetten a nemzetközi megbeszélésekre való felkészülést és a közös nyelvi együttműködést támogatta volna. A Globus ebben is gyorsan és rugalmasan segített: Elég volt egy telefonbeszélgetés, és máris egy átlátható, részletes ajánlatot kaptunk, pontosan azt tükrözve, amit előtte egyeztettünk. Az igények pontosításába bevontuk a terület IT-vezetőit is, így az oktatás végül kiemelkedően jól sikerült, a kollégáktól rengeteg pozitív visszajelzés érkezett, különösen az oktatók felkészültségét és a megszerzett tudás gyakorlati hasznát illetően.

Milyen eredményekről, sikerekről tud beszámolni a nyelvoktatás kapcsán?

Van egy nagyon szép példa, amit kifejezetten sikertörténetként élek meg. Az év elején megalakult egy új, nemzetközi szervezeti egységünk, amelynek feladata egy integrált rendszer kialakítása és bevezetése a cégcsoport összes országában. Ebbe a csoportba egy magyar kolléganőt kértünk fel a product owner szerepére – ez már önmagában is nagy elismerés, hiszen nemzetközi szinten kell helytállnia.

A kiválasztásnál természetesen számított a szakmai tudása, de az is kulcsfontosságú volt, hogy magabiztosan tudjon angol nyelven kommunikálni. Ő már korábban is részt vett a cégen belüli angol nyelvi képzéseken, és a mai napig folyamatosan tanul, csoportos órákon fejleszti tovább a tudását. Bár nem kezdő szintről indult, mégis példamutató az az elkötelezettség és fejlődési igény, amit mutatott – és mutat most is.

Ez a történet számomra azért is különösen értékes, mert jól mutatja, hogy a nyelvi képzések nem csak általános fejlődést jelentenek a kollégáknak, hanem valós karrierlehetőségeket is megnyitnak számukra – akár nemzetközi szerepkörökben is. Úgy gondolom, ez az egyik legerősebb visszajelzés arra, hogy érdemes időtés energiát fordítani a nyelvi fejlesztésre.

Érzi valamilyen közvetett hatását a nyelvi program bevezetésének akár motiváció, akár munkaerő-megtartás területén?

A kollégák részéről folyamatosan érkeznek a pozitív visszajelzések az angol nyelvoktatással kapcsolatban. Ezek nem csupán a szervezés gördülékenységére és a rugalmasságra vonatkoznak, hanem az oktatás színvonalára is. Úgy látjuk, hogy valódi értéket jelent számukra ez a lehetőség – ezt támasztja alá az is, hogy a vállalat munkavállalóinak körülbelül egynegyede aktívan részt vesz a nyelvórákon.

Az elmúlt évhez képest a fluktuáció is csökkent. Nem állíthatom egyértelműen, hogy ez kizárólag az angol nyelvoktatásnak köszönhető, de biztosan van benne szerepe. Több kilépő kolléga is jelezte, mennyire élvezték az órákat, és emiatt is sajnálták, hogy el kell búcsúzniuk.

A toborzás során szintén komoly előnyként jelenik meg a nyelvoktatás. Amikor a jelentkezők megtudják, hogy a juttatási csomag része az angol tanulási lehetőség, az gyakran döntő tényező abban, hogy minket válasszanak. Mindez azt mutatja, hogy a nyelvi képzés nemcsak a szakmai fejlődést támogatja, hanem a munkavállalói élményt és a lojalitást is erősíti.

Milyen további célokat terveznek elérni a nyelvoktatás segítségével a közeljövőben?

A legfontosabb cél, hogy a kollégák egyre magabiztosabban tudják használni az angol nyelvet – függetlenül attól, hogy milyen területen dolgoznak. Mivel folyamatosan nő a nemzetközi kapcsolódási pontok száma, elengedhetetlen, hogy minden osztályon legyen legalább egy olyan ember, aki tud önállóan és gördülékenyen kommunikálni angolul. A nyelvi fejlődést pedig minden program végén egy írásbeli és szóbeli vizsgával mérjük, ahol elvárjuk a KER rendszer szerinti fél szint lépést.

Már most is jól állunk ezen a téren, de a cél, hogy ez a magabiztosság minél több munkavállalóra kiterjedjen. Különösen a közös, több országot érintő projektek esetében kiemelkedően fontos, hogy egy kolléga képes legyen például egy román vagy spanyol EOS kollégával átbeszélni a saját szakterületének folyamatait. Ehhez nemcsak szókincs, hanem önbizalom is kell – ezt szeretnénk a jövőben még inkább támogatni a nyelvoktatással.

Milyen tapasztalataik vannak az e-learning rendszerekkel, mennyiben tudják ezek támogatni a nyelvi képzést?

Van egy belső, saját használatú e-learning platformunk, a Masterplan nevű rendszer, ami kizárólag angol nyelvű tartalmakat kínál, és a Globus tanárai számára is ezt elérhetővé tettük. Ez az eszköz rengeteg lehetőséget kínál: több száz videó található rajta különféle témákban, az üzleti angoltól kezdve a soft skillekig. A tanárok így könnyebben tudnak olyan tartalmakat választani, amelyek relevánsak a tanulók számára, akár gyakorlás, akár egy konkrét készségfejlesztés kapcsán.

A Masterplant nagyjából úgy lehet elképzelni, mint egy nyelvi Netflixet: a felhasználók egyéni tanulási útvonalakat állíthatnak össze, kereshetnek különböző témákra, és a rendszer folyamatosan új tartalmakkal frissül. Az angol nyelvű üzleti és kommunikációs anyagokat külön is ajánljuk a kollégáinknak, és kifejezetten bátorítjuk a Globus oktatóit is, hogy építsék be ezeket az anyagokat az óráikba. Ez egy olyan extra lehetőség, ami igazán modern és inspiráló módon tudja támogatni a nyelvtanulást.

Ön részt vett vagy részt vesz személyesen a tanfolyamok valamelyikén? Ajánlaná a Globus vállalati nyelvoktatási megoldásait más vállalatoknak? Ha igen, miért?

Igen, én magam is részt vettem és jelenleg is részt veszek az üzleti angol órákon. Teljes mértékben elégedett vagyok – egyrészt a fejlődésem tényleg érezhető és folyamatos, másrészt az oktatónk egy kiemelkedően felkészült, magasan képzett szakember. Még ha az embernek reggelente nincs is mindig kedve beülni egy nyelvórára, tíz percen belül garantáltan teljesen átfordul a hangulata, annyira inspiráló a közös munka.

A korábbi tapasztalataink alapján pontosan tudjuk, melyek azok a területek, ahol sok nyelviskola elvérzik – akár szervezés, akár adminisztráció, akár oktatási színvonal terén. A Globus viszont minden szempontból pozitív meglepetés volt. Ezért is mondhatom teljes szívvel, hogy nemcsak ajánlanám őket, hanem rendszeresen ajánlom is – különösen HR-es ismerőseimnek, ha nyelvoktatásról esik szó. Őszintén szólva csak azt sajnálom, hogy nem találtunk rájuk hamarabb.

Polónyi Gyöngyi Barbara
HR generalista
Humánpolitikai igazgatóság | EOS Faktor Zrt.

Vállalati nyelvoktatás


Ezek is érdekelhetik