Tudásalapú szervezet vagyunk, ha nem fejlődünk, lemaradunk – Interjú az evosoft Hungary Kft. HR vezetőivel

György Ágnes
Head of People & Organization

Náhlik Katalin
Learning and Development Specialist


Az evosoft Hungary Kft. Magyarország egyik vezető informatikai vállalata, amely a Siemens Foundational Technologies Development szervezetének részeként működik. Több mint 1850 munkavállalót foglalkoztat. A cég közel három évtizedes fennállása alatt jelentős tapasztalatra tett szert többek között automatizálás, hajtástechnika, orvostechnika, elektromos autók és energetika területén. Kiemelkedő értékük a munkatársak szellemi tőkéje, akik világszínvonalú szoftverfejlesztési projektekben vesznek részt.

Az evosoft munkavállalóinak 95%-a külföldi ügyfelekkel dolgozik, így a kommunikáció túlnyomórészt angol vagy német nyelven zajlik. Ezért a nyelvi képzés kiemelt szerepet tölt be a vállalat működésében. György Ágnes és Náhlik Katalin mutatta be, mit tesz a HR a kollégák nyelvtudásának fejlesztéséért.

Több mint 15 éve dolgoznak együtt a Globus-szal a nyelvi képzéseken. Ilyen hosszú és eredményes közös múlt után mik a jövőbeni célok a nyelvi képzések terén?

Ágnes: Célunk, hogy a belső kommunikáció kétnyelvű legyen. A sokszínűség növelése számunkra stratégiai jelentőségű cél, különösen a nemzetközi munkavállalók bevonása szempontjából. Hiszünk abban, hogy a különböző kultúrák és gondolkodásmódok találkozása erősíti az innovációt – ez pedig kulcsfontosságú a fejlesztéseinkben, különösen, mivel szabadalmi célkitűzéseink is vannak.

Szeretnénk, ha minél szorosabban integrálódnánk a nemzetközi szakmai közösségbe, ennek pedig elengedhetetlen feltétele a magas szintű nyelvtudás, különösen német nyelven, mivel sok projektünk kötődik német partnerekhez. Létfontosságú, hogy kollégáink magabiztosan tudják képviselni a vállalatot idegen nyelven is, legyen szó ügyféltalálkozóról, prezentációról vagy nemzetközi együttműködésről.

Milyen konkrét eredményeket látnak a nyelvoktatás kapcsán?

Ágnes: A német nyelvtudás kiemelten fontos, hiszen sok német ügyfelünk van. Azok a kollégák, akik ezen a nyelven tudnak kommunikálni, nagyban hozzájárulnak a gördülékeny kapcsolattartáshoz. Emellett sokan félévről félévre visszatérnek, egyre magasabb szintre jutnak el, ami jól mutatja a fejlődési lehetőségeket.

Nemrég elnyerték a „Szerethető munkahely” címet is. Milyen szerepe van ebben a képzéseknek?

Ágnes: Jóleső elismerés, de számunkra sokkal lényegesebb az, hogy a kollégák mit gondolnak rólunk. Évente kétszer tartunk elégedettségmérést, emellett rendszeresek az exit interjúk is. Ezekből egyértelműen kiderül, hogy a munkatársak értékelik a fejlődési lehetőségeket, a belső mobilitást, és azt, hogy valóban sok időt és pénzt fordítunk a képzésekre.

Katalin: Májusban mindig végzünk egy belső kérdőíves felmérést is. A nyelvi képzésekre vonatkozó visszajelzések szinte kivétel nélkül pozitívak. Sokan töltik ki a kérdőívet, ami azt mutatja, hogy tényleg fontos a kollégáknak ez a téma.

Emellett önként jelentkező Team Manager kollégák bevonásával évente megvizsgáljuk a nyelvoktatásra történő jelentkezési folyamatot, hogy a lehető leggördülékenyebb módon tudjanak a kollégák jelentkezni. Évente két alkalommal van rá lehetőségük: júliusban és novemberben, amelyek a tavaszi és őszi nyelvtanfolyami indulásra történő jelentkezésre vonatkozik.

Milyen további képzéseket kínálnak a kollégáiknak a nyelvoktatáson túl?

Ágnes: Többszáz féle képzést kínálunk. A technológiai tréningek mellett soft skill fejlesztések, módszertani képzések, prezentációs tréningek is elérhetők. Van saját tanulóközösségünk, fókuszálunk a nőkre az informatikában, valamint diákok számára is kínálunk programokat. Ez egy tudásalapú szervezet – ha nem fejlődünk, lemaradunk.

Milyen hatása van ennek a képzési kultúrának a munkavállalói elkötelezettségre?

Ágnes: Óriási. A képzések komolyan hozzájárulnak a lojalitáshoz, a fluktuáció nagyon alacsony nálunk. Emellett az employer brandingünket is erősítik – mind belföldön, mind külföldön.

A stratégiai célok megvalósítása bizonyára gondos tervezést és kivitelezést igényel a mindennapokban. Hogyan zajlik jelenleg az operatív munka a nyelvi képzések kapcsán?

Katalin: Minden félévben közösen állítjuk össze az aktuális ütemtervet, a határidőket pedig úgy igazítjuk, hogy azok illeszkedjenek a Globus működéséhez és a mi belső folyamatainkhoz is. Példaértékű az együttműködés akkor is, amikor rendszeresen jelentkeznek új igények, kihívások, ezekre a Globus részéről mindig hihehetetlenül gyorsan és rugalmasan reagálnak. A félév végén pedig mindig eljönnek hozzánk a nyelviskola vezetői, és egy részletes, minden igényt kielégítő beszámolót tartanak az adott időszakról – beleértve az adatokat, visszajelzéseket és javaslatokat is.

Milyen nyelveken és milyen formában zajlanak a képzések az evosoftnál?

Katalin: Jelenleg angol és német nyelvű képzéseink vannak, egyéni és csoportos formában egyaránt. Évente közel 200 kolléga vesz részt ezekben, többségében kezdő és középhaladó szinten. A felsőfokú nyelvtudásra építő képzések iránt kisebb az igény, de azok is elérhetők.

A vezetők is részt vesznek a nyelvoktatásban?

Katalin: Igen, abszolút. Inkább az egyéni képzéseket preferálják, de előfordul, hogy csoportos tanfolyamokon is jelen vannak. A résztvevők között nincs éles határvonal vezetők és munkavállalók között.

Van olyan képzési forma, ami kifejezetten az evosoft igényeire lett szabva?

Katalin: Igen, például egy 24 órás funkcionális nyelvi tréning. Ezt ad hoc igények alapján szervezünk meg – például prezentációra való felkészítéshez vagy ügyféllátogatás előtt. Kifejezetten hasznos, ha valaki gyorsan szeretné felfrissíteni a tudását egy konkrét helyzetre.

Van személyes élményük is a nyelvi képzésekkel kapcsolatban?

Ágnes: Amikor hét évvel ezelőtt csatlakoztam a céghez, a német nyelvtudásom meglehetősen passzív volt, ezért kértem egyéni németórákat. Nagyon élveztem ezeket, mert a tanárom kifejezetten a szakterületemhez kapcsolódó témákat hozott, így rögtön hasznos és releváns tudással gazdagodtam. Rengeteget segített abban, hogy a mindennapi munkával kapcsolatos ügyeket már magabiztosan tudjam megbeszélni a német főnökömmel.

Ajánlanák a Globus vállalati nyelvoktatását más cégeknek is? Miért?

Katalin: Abszolút. A szervezés hatékony és gördülékeny, a technológiai megoldásaik pedig innovatívak. Minőségi szolgáltatást kapunk, méghozzá a piachoz képest még mindig kedvező áron.

Ágnes: Jóval többről van szó, mint hogy jön  egy tanár megtartja az órát. A Globus mögött egy teljes szolgáltatásrendszer áll – szervezik a csoportokat, minden részletre odafigyelnek. Ez hatalmas könnyebbséget jelent nekünk.

Vállalati nyelvoktatás


Ezek is érdekelhetik