A digitális kor szakmai nyelvi képzései: online vs. személyes oktatás

A COVID-19 pandémia világszerte gyökeresen átalakította a vállalati kultúrát. A hagyományos irodai munkavégzés egy pillanat alatt átformálódott, és a távmunka vált az új normává. Ez a változás nem csak a munkavégzés módját érintette, hanem a különböző vállalati képzéseket, többek között a vállalati nyelvoktatást is. A tantermi képzések szinte egyik pillanatról a  másikra átkerültek az online térbe, ez pedig nem csak számunkra, de tanulóink számára is számos kihívással járt. Legfrissebb bejegyzésünkben a digitális oktatásban szerzett tapasztalatainkat osztjuk meg.

Azonnali cselekvés és alkalmazkodás

2020 márciusától az egész társadalom számára körvonalazódott, hogy a lezárások ellenére sem állhat meg az élet. A vállalkozásoknak tovább kell működniük, nekünk pedig alkalmazkodnunk kell az új helyzethez. Szűkös idő állt rendelkezésünkre, hogy a klasszikus tantermi oktatási metódusokat átalakítsuk az online térben is alkalmazhatóakra. A gyakorlatban azonban hamar kiderült, hogy a digitális oktatásnak sokkal több pozitív hozadéka van, mint arra először számítottunk.  Ezeket az előnyöket nyelviskolánk azóta sikeresen adaptálta.

Megrendelőink döntő hányada ma már  szívesebben választja az online oktatási formát, mint a klasszikus tantermi oktatást. Ennek oka egyrészről a vállalati kultúra átalakulása: döntő többségben vannak azok a cégek, ahol létezik  home office lehetőség az alkalmazottak számára, így a személyes képzések megszervezése – különösen a csoportoknál – sokkal körülményesebbé vált. A munkaállomások redukálásával és a váltott home office munkavégzéssel a cégek jelentős hányadának kisebb irodaterületre lett szüksége, így már nem feltétlenül áll rendelkezésre olyan terem, ahol a nyelvórákat hatékonyan meg lehetne tartani.

Korlátlan lehetőségek

Az online térben egy nagyobb csoport egyidejű oktatása gond nélkül megvalósítható, amennyiben hasonló nyelvtudási szinten lévő kollégák oktatásáról van szó.

Partnereink  számára az online oktatás előnyeit kihasználva nemzetközi nyelvórákat is biztosítani tudunk, ahol egy adott csoport tagjai akár saját országukból jelentkeznek be az órákra. Ezeken a kurzusokon speciális tudást is igyekszünk fejleszteni: tapasztalataink szerint gyakori probléma, hogy az egymással szoros együttműködésben dolgozók egy online meeting során nem tudnak megfelelően kérdezni egymástól, nem mernek vagy tudnak gördülékenyen beszélni, vagy egyszerűen félreértik egymást az eltérő akcentusok miatt – ilyenkor a csapat nyelvi fejlesztésére van szükség.

Oktatóink ilyen esetben megfigyelőként vesznek részt egy-egy éles meetingen, majd a tapasztalatok alapján megkezdődik a csoportra szabott oktatási anyag kidolgozása.  A képzés során panel mondatok, akcentus értés gyakorlás, prezentálás, értekezlet levezetés és a beszédcentrikus gyakorlatok kerülnek a fókuszba. Célunk minden esetben az, hogy a nyelvi és kulturális különbségeket minél jobban közelítsük egymáshoz a csoporton belül.

Nemzetközi csoportokkal dolgozni mindig izgalmas kihívás, erről hamarosan egy újabb blogbejegyzésben írunk majd.

Az idő pénz

A digitális átállásnak nyelvtanári és megrendelői szempontból a fentieken kívül is lett még egy nagyon pozitív hozadéka.

Azáltal, hogy kollégáink kevesebb időt töltenek utazással az egyes oktatási helyszínek között, több időt és energiát képesek fordítani oktatási moduljaik és technikáik kidolgozására, saját szakmai képzéseikre, és adott esetben akár több csoportot is tudnak vállalni, mint azt a “digitális korszakunk” előtt tették.

Mivel a lokáció nem meghatározó vagy kizáró tényező többé, jóval szélesebb tanári állományból tudunk oktatót biztosítani partnereink számára. Az utazási költségek és környezetvédelmi szempontok szintén pozitív hozadékai az utazások csökkenésének.

A hatékonysági szempont sem elhanyagolható, tapasztalataink szerint sokkal kevesebb a lemondás, nagyobb számban vesznek részt az órán a tanulók, mint a klasszikus tantermi oktatás során. Kisebb betegségek, elfoglaltságok nem szabnak gátat az órákon való megjelenésnek. A hasznos idő nem megy el az ülőhelyek keresésével, beszélgetéssel, hiszen már előre felkészülnek a résztvevők az online bejelentkezésre, így adott idő alatt oktatóink több anyagot tudnak átadni egy alkalom során. Az ad hoc felmerülő kérdésekre  az internet vagy akár az egyre inkább terjedő AI segítségével az oktatók is sokkal gyorsabban tudnak reagálni, mely a klasszikus tantermi oktatás során nem lenne kivitelezhető.

De a pozitív dolgokon túl mégis milyen kihívások rejlenek az online oktatásban?

Az első és talán legnyilvánvalóbb kihívás az, hogy a digitális térben való tanulás jelentős eltéréseket mutat a hagyományos tantermi tanuláshoz képest. Online környezetben a tanulóknak nagyobb fegyelemre és önállóságra van szükségük.

Gyakorta előfordul, hogy tanulóink az óra közben fontos e-mailt, üzenetet kapnak, vagy megcsörren a telefonjuk, ami természetesen kizökkenti őket és a figyelem máshova koncentrálódik. Mivel ez másokra is hatással van, így komoly kihívást jelent az oktató számára is, hogy a helyzetet megfelelően korrigálja.

Emellett technikai problémák is felmerülhetnek, ami akadályozhatja a zökkenőmentes tanulási folyamatot. Ilyen probléma például az internetelérés is, melynek kimaradására vagy nincs ráhatásunk, vagy annak elhárítása akár oktatói oldalról, akár tanulói oldalról időigényes.

Különös tapasztalás ezen túl a generációk közti különbség is. Az elmúlt több, mint 3 év során kiderült számunkra, hogy amíg a Z generáció tagjai üdvözölték ezt az oktatási formát, addig a korábbi generációk tagjai számára lassabb volt az átállás.

A fiatalabb generáció tagjai számára ez nem csak természetes környezet, hanem alapvető eszköz a mindennapi kommunikációban és tanulásban is. Számukra az online nyelvtanulás nem csupán egy alternatív lehetőség, hanem alapvető módja a nyelvek elsajátításának. A korábbi generációk tagjai esetében az online nyelvtanulásra való áttérés egy folyamat, melyet el kellett sajátítaniuk. Egyértelműen bebizonyosodott, hogy nyitottak és fogékonyak az új módszerekre, és élvezik az online platformok által nyújtott kényelmet és rugalmasságot.

Bár a Z generáció és a korábbi generációk online nyelvtanulási képességei némiképp eltérőek, mindkét csoport számára optimális az online nyelvoktatás. A kulcs a motiváció, mi pedig azt tapasztaltuk, hogy ez maradéktalanul megvan tanulóinkban generációtól függetlenül.

Hibrid online/onsite oktatás – megvalósítható a gyakorlatban?

Tapasztalatunk szerint a két metódus váltakozása nem működőképes. Bár a klasszikus tantermi oktatás minden vállalat számára vonzó, hiszen a személyes jelenlét és kapcsolódás nem helyettesíthető, de a hibrid oktatás hatékonysága egyelőre messze elmarad a csak tantermi vagy csak online oktatáshoz képest. Megrendelőinkkel a közös munka megkezdésekor közösen határozzuk meg, melyik módszert választjuk.

A vállalatok oldalán fennállhat az a szándék, hogy a céges nyelvoktatás eszközével  visszaáramoltassák a munkavállalókat az irodai munkavégzésbe. Azonban a szervezés körüli tapasztalat azt mutatja, hogy a dolgozók előszeretettel teszik home office napjaikra a nyelvórákat. Más szóval csak a nyelvórák kedvéért  nem szeretnének személyesen megjelenni az irodában, jobban preferálják, ha az oktatásba otthoni környezetből csatlakozhatnak be.

Hosszú távú terveink a jövőre nézve

Oktatóink és megrendelőink visszajelzései alapján a digitális oktatás egy olyan lehetőség, melyre a jövő vállalati nyelvi képzéseit stabilan alapozhatjuk. Minden technikai eszköz a rendelkezésünkre áll, hogy országhatártól függetlenül eleget tegyünk partnereink elvárásainak. A vállalati nyelvoktatás ezen innovatív formája vonzó lehetőség a potenciális új alkalmazottak és a meglévők számára is, és segítségével továbbra is a legmagasabb színvonalon végezzük vállalati nyelvi képzéseinket.

Szerző: Bókai Daniella

Vállalati nyelvoktatás


Ezek is érdekelhetik